Lean management, aandacht voor efficiënte productie

Lean management, aandacht voor efficiënte productie

Door de lange crisis zijn veel bedrijven afgevallen. De bedrijven die het wel hebben gered hebben veelal een consultant in handen genomen. Zij zijn meer ‘Lean’ gaan werken. Door deze werkwijze te hanteren wordt groei gerealiseerd met bestaande (onder)bezetting. Hoe werkt dat Lean management nu eigenlijk?

132 3226

Waarom Lean?

Uw resultaten staan misschien onder druk omdat sommige klanten kiezen voor de concurrent. Een groot aantal medewerkers klaagt wellicht over te veel stress en werkdruk en roepen wanhopig om meer personeel die u moeilijk kunt vinden. Lean is een managementfilosofie die focus heeft op verspilling. Processen worden verkort, er is geen overtollige voorraad, productie is optimaal waardoor maximaal rendement wordt gerealiseerd. Kosten worden bespaard en medewerkers presteren beter. 

Hoe werkt het? 

De Lean methode hanteert 5 principes, hieronder is een korte uitleg te vinden per principe:

1: Specificeer de toegevoegde waarde van het eindproduct voor de klant. Wat is nu de toegevoegde waarde van de klant? Hier wordt soms niet voldoende aandacht aan besteed. Misschien denkt u uw klant al goed genoeg te kennen. Echter veranderen zijn wensen door de groei die ook hij meemaakt. Het gaat hier om een continu proces! Toegevoegde waarde wordt alsmaar belangrijker.

2: Definieer alle activiteiten in het huidige proces. Natuurlijk is het duidelijk hoe het proces gaat, maar vaak bestaat deze werkwijze al jaren en wordt het op de automatische piloot uitgevoerd. Een andere manier en denkwijze is misschien moeilijk te creëren na een lange tijd. Beschrijf het hele proces van A tot Z. Waar liggen de probleempunten? Wat kan anders? Betrek uw leverancier hierbij, hij denkt graag met u mee om processen te verkorten! 

114 1451
Td 20170915 Galvano Hr 021 9203

3: Plaats alleen activiteiten die waarde toevoegen achter elkaar. Dragen alle activiteiten bij aan de toegevoegde waarde van de klant? Alle overige activiteiten kunnen waar mogelijk verwijderd worden om tijdverlies te voorkomen.

4: Zet de klant aan het stuur. De klant bepaald wanneer het proces gestart wordt. Er wordt pas begonnen met werken als het echt nodig is. Overproductie wordt op deze manier voorkomen.

5: Streef naar perfectie en verbeter continu. De sleutel tot succes is het telkens aanpassen van kleine dingen. Een totale ommekeer faalt vaker en wordt niet lang volgehouden. Meerdere kleine aanpassingen zijn effectiever. Op deze manier bent u continu bezig met verbetering en wordt het daadwerkelijk ook telkens weer uitgevoerd. 

BLOG

Heeft u ons blog 'Groothandel 2.0' al gelezen? 

BLOG